Kuidas rääkida holokaustist?
- International Holocaust Rememberance Alliance: Kuidas rääkida koolides – holokaustist? Ühegi aine õpetamiseks pole üht kindlat õiget viisi, ideaalset meetodit, mis sobiks kõikidele õpetajatele ja õpilastele. Käesolev juhend sisaldab pigem juhtnööre ja soovitusi, millest kooliõpetajatel võib olla kasu töökavade koostamisel, võttes arvesse individuaalsete õpilaste õpivajadusi. Käesolevates suunistes tuginetakse mitme holokaustist rääkimise alal kogenud institutsiooni parimale tavale, et käsitleda mõningaid probleeme, mis on õpetajatel seoses selle väga raske teema õpetamisega, ning pakkuda võimalikke lahendusi.Allikas: International Holocaust Rememberance Alliance
- Euroopa Liidu Põhiõiguste Agentuur ja Yad Vashem, „Holokausti ja inimõiguste õpetamise käsraamat ELis: Metodoloogia
Kirjeldatakse peamisi didaktilisi lähenemisviise. Teadlikkuse suurendamine natsionaalsotsialistliku diskrimineerimis- ja hävitamispoliitika ideoloogilisest taustast.Inimlikkus kui holokausti keskne aspekt. Näitamine, kuidas eskaleerus natsionaalsotsialistilikku režiimi juudivastane poliitika; inimõigused kui analüüsi raamistik; mõtisklemine, arutlemine ning õppeprotsess; valdkonnaülene meetod ning eakohased lähenemisviisid.
- Euroopa Liidu Põhiõiguste Agentuur ja Yad Vashem, „Holokausti ja inimõiguste õpetamise käsraamat ELis: Metodoloogia praktilised tehnikad
Praktilised meetodid:
Holokausti ajaloo tundmise ühendamine inimõiguste raamistikuga;
Eakaaslastele keskenduv didaktiline lähenemine:
Õpilaste innustamine uurima holokausti ajal elanud endavanuseid noori;
Inimõigustele tähenduse andmine;
Mitmekesisuse tunnistamine ning võrdsuse ja mittediskrimineerimise edendamine;
Noorte julgustamine hoidma end sündmustega kursis ja avaldama ühiskonnale mõju.
- Euroopa Liidu Põhiõiguste Agentuur ja Yad Vashem, „Holokausti ja inimõiguste õpetamise käsraamat ELis: Metodoloogia samm-sammult
Tutvustatakse kuidas samm-sammult rääkida Holokaustist tunnis.
Allikas: Euroopa Liidu Põhiõiguste Agentuuri kodulehelt, Holokausti ja inimõiguste õpetamise käsraamat ELis.
Vaata ka videogaleriid.
- Näidistunniplaanid
1. Milline on sinu seisukoht? Materjal on mõeldud ühele klassile, tunni pikkus 45 minuti. Eesmärgiks on arutleda holokausti üle ja mälestada holokausti ohvreid; saada aru, mida kujutavad endast eelarvamused, diskrimineerimine, ksenofoobia ja rassism ning suurendada teadlikkust nendega kaasnevatest ohtudest; saada aru, mida tähendab antisemitism; saada aru, mida tähendab genotsiid; arendada arutlemis- ja väitlemisoskust ning seda kasutada; soodustada inimõiguste austamist ja valmisolekut neid kaitsta. Teine osa sisaldab taustamaterjale õpetajatele.
2. Ovadia Baruchi lugu
Tunnikava põhineb filmil ja rahvusvahelise holokausti uuringute kooli ning Yad Vashemi (http://www.yadvashem.org/) välja töötatud suunistel.
Eestikeelsete subtiitrite saamiseks palun kontakteeruge meiega.
Vt lisaks: Yad Vashem
3. Anne Franki näitus
Anne Franki näitus annab vaate Teisele maailmasõjale läbi ühe noore tüdruku silmade, mis on ühtaegu süütu ning lihtne ja teisalt haarav oma siiruses. On üldtuntud tõde, et lapsed räägivad tõtt ja kuigi selles, mis Anne Frankiga juhtub on paljut, mida ta ei mõista, näeb ta seda selgelt. Läbi näituse on sul võimalik saada aimu Anne ja tema perekonna kogemusest ning läbi selle mõista Holokausti läbi nende inimeste, kes selles kannatasid. Telli rändnäitus Anne Franki näituse lehelt.
4. HOLOKAUST, õppematerjal
Õppematerjali eesmärk on pakkuda õpetajatele tuge nii holokausti mälestuspäeva tähistamisel kui ka lisamaterjali teema käsitlemisel ajalootundides. Autorid on brošüüri koondanud eestikeelsest kirjandusest valitud katkendeid ja ülevaateid ning kohandanud täienduskoolitusel omandatud ja ingliskeelses õppematerjalis esitatud ülesandeid ja probleemsituatsioone. Teema õiguslik käsitlus ja ajalooline ülevaade on esitatud iseseisvate artiklitena. Õppematerjali kogumikku täiendavad CD, millel on värvipilte, kaarte ja kaks PowerPointi esitlust, ning DVD filmikatkenditega.
Publikatsiooni autoriõigused kuuluvad Eesti Ajalooõpetajate Seltsile.
Õppematerjali koostamist ja väljaandmist rahastasid Eesti Vabariigi Valitsus ja International Task Force for International Cooperation on Holocaust Education, Remembrance, and Research
Vaata ka:
- ÜRO Inimõiguste hariduse ja koolituse deklaratsioonDeklaratsiooni üks olulisemaid väärtusi on see, et määratletakse inimõiguste hariduse ja koolituse definitsioon. Inimõiguste haridus ja koolitus hõlmab kõiki hariduse, koolituse, teabe, teadlikkuse tõstmise ning õpetamise tegevusi, mis on suunatud ülemaailmsele inimõiguste ja põhivabaduste austamisele ning järgimisele, sh. inimõiguste rikkumiste ennetamisele suunatud teadmiste, oskuste ja mõistmise arengule.
- Euroopa Nõukogu Ministrite Komitee soovitused – ajaloo õpetamiseks
Euroopa Nõukogu Ministrite Komitee soovitused soodustada Euroopa identiteeti ja ühtsust, mis tugineks ühiselt jagatud põhiväärtustel, austaks meie ühist kultuuripärandit ja kultuurilist mitmekesisust. Samuti soovitakse sellega edendada teiste osalisriikide keelte, ajaloo ja tsivilisatsioonide tundmaõppimist ning samuti osalisriikide ühise tsivilisatsiooni tundmaõppimist.
- Euroopa Nõukogu Ministrite soovitused – kultuuridevahelise dialoogi ja “teiste” kujutamine ajaloo õpetamisel
Euroopa Nõukogu Ministrite Komitee soovitused soodustada Euroopa identiteeti ja ühtsust, mis tugineks ühiselt jagatud põhiväärtustel, austaks meie ühist kultuuripärandit ja kultuurilist mitmekesisust. Samuti soovitakse sellega edendada teiste osalisriikide keelte, ajaloo ja tsivilisatsioonide tundmaõppimist ning samuti osalisriikide ühise tsivilisatsiooni tundmaõppimist.